Čvc 272020
Meditace a mindfulness aneb Ukliďte si v hlavě

Často jsme tak ponořeni do vzpomínání, plánování a analyzování života, že zapomínáme žít život takový jaký doopravdy je, a ne jaký si myslíme, že by měl být.

Andy Puddicombe

Když jsem psala článek o relaxaci a jejím vlivu na duševní zdraví, narazila jsem na Ted Talk od experta na meditace. Jmenuje se Andy Puddicombe a jeho přednáška mě natolik zaujala, že jsem neváhala a koupila si jeho knížku o meditaci a mindfulness.

Troufám si říct, že to je ta nejcennější knížka, co doma mám. Rozhodla jsem se s vámi sdílet část svého nadšení a popsat vám svou zkušenost.

Mindfulness a mé první pokusy

Mindfulness spočívá v tom, že se pomocí vnímání toho, co prožívají naše smysly, přeneseme do přítomnosti. Naše mysl poté nemá šanci bloudit kdesi v krajinách budoucna nebo minula.

Právě bloudění naší mysli může za všechny nepříjemnosti spojené s depresivními a úzkostnými myšlenkami. Schopnost myslet je dar, bohužel nám ale může také velmi často škodit, pokud s ní nedokážeme správně pracovat.

Trénink mysli popsaný v knížce je sestaven z deseti minut meditace (Take10), ale také snahy být přes den co nejvíce vnímavý a prožívat přítomný okamžik. Už několikrát jsem zkoušela Take10, kdy během deseti minut máte za cíl být si jednoduše vědomi toho, co prožíváte a co cítíte.

Musím říct, že nikdy dřív jsem si neuvědomila, kolik myšlenek mi proběhne hlavou během tak krátké doby. Dokonce i když si myslím, že na nic nemyslím, přistihnu se, jak moje mysl bloudí a vyskakují v ní naprosto nedůležité myšlenky.

Netrpělivost a nesoulad těla a mysli

Nejčastější pocit, který během meditace zatím zažívám, je netrpělivost. Upřímně ani nechápu, proč má moje mysl problém být deset minut v klidu a zkrátka nedělat nic.

Jak jsem ale pochopila, meditace funguje tak, že nám posvítí na to, co prožíváme. Díky ní poté vidíme všechno, co jinak přehlížíme.

Uvědomila, že ne pouze při meditaci, ale i po celý den, jsem v permanentním stresu způsobeném mými myšlenkami na to, co všechno ještě dneska musím udělat. Není to klasický stres z nestíhání povinností, jde o činnosti, které mě baví a na které se těším, což i zapříčiňuje moji nedočkavost.

Svým způsobem žiji svůj život o pár minut napřed. Zatímco jsem fyzicky u psaní tohoto článku, moje mysl už střádá plány na to, jak musím vytvořit příspěvek na Instagram a pokračovat ve čtení rozečtené knihy.

Žiji pak vůbec plně svůj život, když moje mysl není na stejném místě, jako moje tělo?

Andy boří mýty, se kterými si meditaci spojujeme

Slovo meditace u spousty z nás vyvolává často dost stereotypní představy. Spousta lidí si představuje mnichy či jogíny sedící v tureckém sedu se spojenými palcem a ukazováčkem.

Andy Puddicombe tyto mýty o meditaci vyvrací a ukazuje, že meditace je tu pro každého z nás, a to i v případě, že nemáme možnost si denně vyčlenit x hodin na její praktikování. Stejně tak není potřeba svíček, vonných tyčinek, vystačíte si pouze se svou myslí.

Boří i další mýtus o meditaci a to ten, že během meditování máme mysl klidnou bez jakýchkoliv myšlenek. V tomto kontextu Puddicombe zmiňuje moudrou radu jednoho z učitelů z kláštera, který popisuje stav meditace pomocí analogie.

Je to prý jako stát u silnice a pozorovat jezdící auta. Nesnažit se je zastavit. Sice občas do nějakého nastoupíme a vezeme se, ale když si to včas uvědomíme, vrátíme se zase zpět do role pozorovatele. Auta jsou naše myšlenky, silnice naše mysl.

Co vám meditace může dát?

Určitě se vám už stalo, že jste si přáli, aby vaše mysl na chvíli držela zobák. Jsou chvíle, kdy je mysl klidná, ale někdy dokáže být neskutečně otravná a nenechat nás užívat si život. Rozjíždí znovu a znovu ten samý koloběh často negativních myšlenek a my nemáme šanci zasáhnout.

Myšlenky vyskakují jedna za druhou a jejich tíha pak způsobí, že upadneme do depresí, úzkostí nebo nemůžeme několik hodin usnout.

Meditace dokáže opravdu měnit spoustu věcí. Tomuto tématu se věnovalo mnoho studií a výsledky ukazují, že nám pravidelná meditace může opravdu měnit život k lepšímu. Pár z těchto objevů vám tu vypíšu, ještě víc jich najdete v knížce.

  • Meditace aktivuje přední levou část mozku, která souvisí s prožíváním štěstí. U lidí, kteří jsou spíše melancholičtí a mají aktivnější pravou část, se tato aktivita zčásti přesouvá do “šťastné části mozku”.
  • Meditace může snížit dobu usínání na polovinu. To potěší všechny, kdo mají problémy s usínáním. Mimochodem, zkuste mindfulness před spaním nebo si přečtěte článek o spánku.
  • Meditace mění i fyzickou strukturu mozku. Tomu je těžké uvěřit, ale například zvětšuje část mozku, která prožívá bolest a způsobuje tím, že lidé, kteří meditují, jsou odolnější vůči bolesti.
  • Mindfulness také prokazatelně snižuje intenzitu negativních emocí, které prožíváme. Tím, že se staneme více vědomi těchto emocí, jejich intenzita klesá.
  • Mindfulness a meditace snižuje pocity úzkosti. V jedné ze studií se u 90% lidí, kteří trpěli úzkostí a praktikovali mindfulness techniky, znatelně snížili úzkostné stavy, a to už po osmi týdnech.

Výsledky dorazí

“Pokud jde o meditaci. Cíl i cesta jsou jedna a ta samá věc.”

Z knížky jsem pochopila, že mindfulness je opravdu technikou, která má potenciál zlepšit psychické zdraví. Samozřejmě, že to není tak jednoduché, přidají se pochybnosti, nedůvěra, nedostatečně silná vůle a taky výše zmírněná netrpělivost při čekání na stále nepřicházející výsledek.

Musíme si uvědomit, že každý jsme jiný, a proto se u každého dostaví účinky meditace různě rychle. Určitě se ale dostaví. Stačí jen vyčkat a být trpěliví.

Doporučuji si knížku Ukliďte si v hlavě přečíst, protože vám změní pohled na spoustu věcí v životě. Pokud vám vaše myšlenky tropí problémy, Andy Puddicombe vám jistě ukáže tu správnou cestu ven ze zmatku v mysli.

Odebírejte novinky na email:


Write a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

%d blogerům se to líbí: