Čvn 162020
Jak zvládnout stres před zkouškou? | Ověřené tipy

Zkoušky všeho druhu nás provázejí velkou část našeho života. Zkouškové na vysoké škole nebo maturita jsou pro většinu studentů velmi stresujícím obdobím. Důvodů je několik. Bojíme se, že neuspějeme, že nenaplníme nároky sebe či našich blízkých, nebo že zkrátka nebudeme dost dobří. Stres se zvyšuje s tím, jak moc nám na zkoušce záleží a jak moc vysoké nároky máme my (nebo někdo jiný) na náš výkon u zkoušky.

Maturita pro mě byla extrémně stresující stejně jako první zkouškové na vysoké. Všechny zkoušky jsem sice zvládla dobře, ale provázela mě silná nervozita doprovázena pocity na zvracení a vnitřní slabostí. Jednotlivá období psychicky úplně vytížila, a já se poté rozhodla, že nenechám stres a úzkosti, aby mě každý půlrok vysávaly. Při druhém zkouškovém bylo všechno mnohem lepší, na zkoušky jsem šla s úsměvem a nervozitu jsem začala pociťovat až těsně před vstupem na potítko.

Ráda bych se s vámi podělila o tento zázračný recept na snížení množství stresu (nejen) u zkoušek. Nezapomínejte, že na začátku všeho stojí vaše rozhodnutí, že u to takhle dál nechcete.  

Jaký příběh si vyprávíte?

Naše mysl zbožňuje příběhy a výmysly. Okolo každé situace si kreslíme všemožné scénáře, nebo třeba jen jeden, který je pro nás velmi nepříjemný. Musíme si uvědomit, že to všechno jsou pouze naše domněnky. Ačkoliv tyto domněnky nejsou reálné, jsou tím, co nám vyvolává strach z dané situace. Určitě si vzpomenete, že jste z něčeho měli strach a pak jste si řekli: „nebylo to tak hrozný“. Nebylo, protože ten příběh, který jste si vybájili, se jako obvykle nestal.

Zkuste si zakázat jakékoliv myšlenky na zkoušku, vaše mysl se tomu bude bránit, ale snažte se ji obelstít tím, že se budete chovat, jako když je zkouška až za pár dní. Událost, které musíme čelit pravděpodobně nezměníme. Co můžeme změnit je ale náš příběh, naše myšlenky, naše strachy, které si my sami vytváříme, tudíž jsou v naší moci.

Nároky a očekávání

Vysoké nároky, ať už na dobrou známku nebo solidní výkon, má spousta studentů. U těchto lidí je stres mnohem silnější a taky často zbytečný a nesmyslný. Vědí, že látku umí docela dobře, přesto se bojí, že se stane něco, s čím nepočítali a kvůli čemu zkouškou neprojdou. Zkažené zkoušky nebo zpackaná maturita přece ale neříkají vůbec nic o naší hodnotě. Známka (i “neúspěch”) neodráží to, jak si vedeme v porovnání s druhými, je to jen momentální ohodnocení, které závisí i na mnoha dalších okolnostech než jste vy a vaše schopnosti. Například na náladě učitele, vylosované otázce, štěstí a tak dále – skutečnosti, které nedržíme v našich rukách.

V tomto případě je potřeba si uvědomit, že když nejde o život, jde o nic. Věřte mi, vím, jak těžké je se v takové chvíli uklidňovat tím, že jediné, na čem záleží je, že jsme naživu. Nemusíme to proto vést do největšího extrému, stačí si jen říct, co nejhoršího se může stát. Často dojdeme v mysli k závěru, že ani „to nejhorší“ neovlivní příliš náš život řekněme za jeden rok. Z perspektivy celého života prostě na známce, a často ani zkoušce samotné nezáleží.

Příroda léčí

Předchozí dva body se věnují hlavně práci s našimi myšlenkami. To nebývá vždy lehké, dobrou zprávou ale je, že mám pro vás i pár tipů, se kterými ono pozitivní myšlení jde zvládnout mnohem lépe.

Podělím se s vámi o zkušenost s mou poslední zkouškou, které jsem se bála jak čert kříže. Sedla jsem si ráno k učení a snažila se dodělat pár restů. Během pročítání zápisků, jsem začínala pociťovat, jak na mě postupně dopadá stres. Došlo mi, že několikahodinové sezení nad učením mi nijak nepomůže, dokonce naopak uškodí. V tu chvíli pro mě bylo nejlepším řešením všeho nechat a vyrazit se projít na Petřín.

Je prokázané, že příroda, a to dokonce i pouze fotka nebo obrázek, dokáže snížit množství stresu. Procházka na čerstvém vzduchu opravdu uvolní tělo i mysl a pomůže vám získat nad celou situací nadhled. Sedla jsem si na lavičku a nechala na sebe svítit slunce. Zhluboka jsem dýchala. Nádech. Výdech. A jen jsem sledovala, jak ze mě postupně odcházejí všechny negativní emoce, všechen stres a všechno napětí.

Energie z přírody mi vydržela až do zkoušky. Cestou na ni jsem byla nečekaně v klidu a stres jsem pocítila až na místě. Zkouška nakonec trvala asi deset minut a když jsem odcházela, říkala jsem si, že se opravdu nebylo čeho bát. Tak je to ostatně skoro vždycky.

Relaxací ke štěstí

Relaxace nejen v den zkoušky, ale i během dnů, kdy se učíte, také snižuje dávku stresu těle. Nedávejte si veškerý odpočinek až za odměnu po zkoušce, dávkujte ho mezi učení a na jednotlivé večery. Relaxujte klidně i před zkouškou, uvařte si meduňkový čaj a jen tak odpočívejte. Vaše mysl dostane signály, že je vše v pořádku, že jste v bezpečí.

Vysílejte signály klidu a bezpečí místo strachu a nervozity pomocí svého chování. Narovnejte se a hlavu neste vzhůru. Usmějte se, i když vás svazuje stres. Mysl tohle všechno vnímá jako, že je všechno v pořádku.

Doporučuji si také každý večer či ráno (nebo i kdykoliv během dne, kdy ucítíte, že na vás dopadá strach) pouštět krátké relaxační nahrávky. Mají opravdovou moc nás uvolnit a přenést nás zpět do přítomnosti, kde máme vše, co potřebujeme. Navíc během nich vydechneme všechen stres, který se v nás hromadí a ten potom nevyplave na povrch těsně před zkouškou. Tipy na mé oblíbené relaxace pod článkem :).

Závěrem: být ve stresu je normální

To bylo z mých rad, jak lépe psychicky zvládnout zkoušky, všechno. Poslední věc, co mám na srdci, je, že bychom neměli počítat s tím, že stres se dá úplně eliminovat. Abychom se pak nelekli, když se nám před vstupem do školy rozklepou kolena. Důležité je, si uvědomit, že pociťovat stres je normální, ať už se u vás projevuje jakkoliv. Pouze v případě, kdy cítíte, že vám stres příliš ovlivňuje každodenní život, pak je čas začít své návaly stresu řešit vyhledáním odborné pomoci.

Nezapomínejme, že stres během zkoušek je také odrazem našeho celkového psychického stavu, o který musíme pečovat neustále, a ne pouze během několika týdnů zkouškového.

 

Pro více článků o psychohygieně a zvládání stresu odebírejte novinky:


Tipy na relaxace:


Reader Comments

Write a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.