Lis 162020
10 tipů, jak snížit negativní dopady sociálních sítí

V minulém článku, ve kterém jsem psala o sociálních sítích a psychice, jsme se dozvěděli, že sociální sítě mohou mít negativní dopady na naše duševní zdraví, sebevědomí i sociální vazby.

Přesto věřím, že nám v mnohém mohou být sociální sítě prospěšné, pokud se je naučíme používat správně. V tomto článku jsem pro vás sepsala několik rad, jak se vyhnout negativním důsledkům sociálních sítí.

1) Omezit čas na sociálních sítích

Úplně nejzákladnějším a nejednodušším řešením je omezit čas na sociálních sítích. Asi nemusím příliš vysvětlovat, že čím více času na sítích trávíme, tím horší jsou celkové dopady a vyšší riziko závislosti.

Kolik času je ale v pořádku a kolik už je moc? Experti doporučují maximálně 30 minut denně. Přitom průměrný uživatel stráví na sociálních sítích téměř 2,5 hodiny každý den! Pokud trávíte na sítích několik hodin denně, bude asi těžké snížit tento čas na méně než půl hodiny za den. Proto zkuste zkracovat tento čas postupně, až se dostanete například na hodinu denně.

Čas strávený na sociálních sítích každým rokem roste.

S tímto problémem vám mohou pomoci aplikace, které hlídají čas strávený na sociálních sítí a upozorní vás, když to již přeháníte. Většina podobných aplikací také zobrazuje kolik denně trávíte na telefonu času a kolikrát ho odemknete.

2) Odstranit sociální sítě z hlavní obrazovky

Taky se vám stává, že často klikáte na ikony sociálních sítí jen tak bezmyšlenkovitě a trochu z nudy? Možná vám pomůže uspořádat si jinak obrazovku vašeho telefonu. Ideálně z ní odstranit Facebook a Instagram, protože už jen to, že nestačí kliknout, ale je potřeba aplikace později vyhledat v menu, sníží urgenci jejich návštěvy.

Vyměňte je za aplikace, na které naopak chcete přístup podnítit. Třeba aplikace na učení jazyků, meditace nebo cvičení.

Vliv sociálních sítí na psychiku

Čtěte také:

V Zajetí sociálních sítí: Jaký dopad mají na naši psychiku?

3) Protřídit sledovaný obsah

Jednou za čas je ideální si projít, jaké lidi a stránky sledujete. U každého profilu si položte otázku, co vám přináší a jaké pocity máte, když si zobrazíte příspěvky daného člověka.

Často sledujeme profily lidí jen proto, že je známe, přitom nás jejich příspěvky rozčilují. Bojíte-li se, že by jste se použitím “unfollow” dostali do trapné situace, Facebook i Instagram nabízí u každého profilu možnost “mute”, díky které se vám nebudou zobrazovat příspěvky daného uživatele. Je to sice trochu neupřímné, ale je to jedna z možností.

Sledujte jen ty profily, které pro vás mají nějakou hodnotu. Pokud si své sítě přizpůsobíte podle toho, jaké příspěvky opravdu rádi sledujete, budou vám přinášet mnohem více radosti než úzkostí.

4) Objevte nové profily

Na sociálních sítí je bohužel mnoho profilů, které sdílí ze svého života všechno, ale s velmi nízkou hodnotou pro své sledující. Zkuste přestat sledovat životy modelek, které vás až tolik nezajímají a raději si najděte profily, které nabízí upřímnost, humor nebo inspiraci.

Na Instagramu je spousta profilů, které přinášejí nové informace, motivují druhé, předávají cenné rady v oblasti stravy, duševního zdraví, ekologie, umění, podnikání a tak dále. Zároveň si své profily vede i spousta zajímavých osobností, které mohou inspirovat svých postojem k životu či svojí tvorbou.

5) Vypnout si upozornění + aplikace Forest

Jak mohou být notifikace ze sociálních sítí škodlivé pro naše duševní zdraví jsme si vysvětlili v minulém článku. Není jednodušší způsob než omezit tyto upozornění na minimum a v některých chvílích vypnout úplně.

Možnost nastavení upozornění je v každé z aplikací, můžete si například vybrat, že chcete posílat jen nové zprávy a žádná jiná upozornění vidět nechcete. Při práci, cvičení, procházce nebo čtení je ideální si nastavit tichý režim, aby notifikace nerušily vaši plnou pozornost.

Možná někteří z vás znají aplikaci Forest, která vám zamezí vstup do telefonu na určitý čas, který si sami nastavíte. Za každý úsek bez přerušení se vám ve vašem virtuálním lese vyroste strom. Pokud během času přerušíte, strom zůstane suchý.

Mnoho lidí tuto aplikaci využívá při učení, proč ji ale nepoužít například i při kávě s přítelem, čtení knížky či jakékoliv jiné aktivity, při které nechcete být rušeni voláním virtuálního světa?

Pro stažení aplikace Forest klikněte zde: Android, Apple

6) Den Off-line

Den, během kterého nebudete používat sociální sítě, slouží jako skvělý digitální detox. Možná si všimnete, jak je pro vás těžké nebo naopak zjistíte, že vám technologie během dne nebudou vůbec scházet. Obě zjištění jsou cenná pro váš další rozvoj.

Během dne off-line možná budete mnohem více produktivní, protože sociální sítě jsou obrovským žroutem času, to všichni víme. Dopřejte si v tento den něco, co jindy nestíháte. A nezapomeňte si na konci dne poznamenat, jak jste se při tomto digitálním detoxu cítili.

7) Domluv si face-to-face schůzku

Sociální sítě jsou pro nás mnohem přínosnější, pokud si jejich prostřednictvím domluvíme opravdovou schůzku s člověkem, se kterým na sítích jakkoliv interagujeme. Ať už to jsou staří přátelé, které jsme dlouho neviděli nebo naopak noví lidé, kteří sotva vstoupili do našich životů.

Zároveň se snažte používat sociální sítě co nejvíce jako nástroj ke komunikaci s druhými, ne pouze k hltání obsahu od lidí, které sotva znáte. Opravdovou komunikaci sice nic nenahradí, psát si a volat si s přáteli je ale pořád ta nejpřínosnější věc, kterou sociální sítě umožňují.

socializacea duševní zdraví

Čtěte také:

Jaký vliv mají vztahy na naše duševní zdraví?

8) Sociální sítě jako sebevyjádření

Další pozitivní stránkou sociálních sítí je, že na nich každý může ukázat, co umí a v čem vyniká. Ať už je to umění, sport, fotografie či psaní, sociální sítě jsou skvělým prostorem pro to ukázat světu svou kreativitu a použít je ke svému sebevyjádření. Stačí se jen nebát jít s kůží na trh.

I zde ale platí předchozí tipy. Sledování toho, kolika lidem se již líbí naše příspěvky může ublížit našemu sebevědomí (nebo ho také zlepšit). Je potřeba si uvědomit, že u nové projektů a profilů zkrátka chvíli trvá, než je ostatní lidé objeví a ocení. A to, že nějaká tvorba nebude oceněna ještě neznamená, že za nic nestojí.

9) Sociální sítě nejsou reálný život

Proto, aby na nás sociální sítě neměly takový vliv je potřeba si uvědomit, že to, co se na nich děje, nemá často s reálným životem příliš společného. Jsou jen částí naší reality, jedním z jejích prvků. Jsou příliš jednoduché na to, aby byly jejím odrazem.

Na sítích se možná vašim followerům nebude líbit, jak se prezentujete. Ve svém okolí ale budete mít milující lidi, kteří vás přijmout takoví, jací jste. Sociální sítě jsou často neautentické a nikdy nesmí být ztotožňovány s realitou. Profily lidí na Instagramu nejsou jejich život, i jejich chování se ve většině případů změní, když se s vámi ocitnou tváří v tvář.

10) Pokládej si otázku proč?

Pokaždé, kdy ráno vstanete a otevřete jakoukoliv sociální síť, pokaždé, kdy během dne projíždíte bezmyšlenkovitě Instagram, pokaždé, když vezmete do ruky telefon, zeptej se sám sebe proč. Proč to dělám? Co mě k tomu vede? Je to nuda nebo už to hraničí se závislostí?

Budeme-li používat sítě vědomě a chápat, proč na nich trávíme tolik času, pomůže nám to tento čas snáze omezit. Pravděpodobně bude těžké provést jakoukoliv změnu, když ale uvidíme výsledky v podobě vyšší produktivity a šťastnějších dnů, pochopíme, že omezit sociální sítě stojí za to. Sociální sítě nejsou čisté zlo, používejme je ale s rozmyslem a v rozumné míře :).

Poznej sám sebe! Pracovní listy do e-mailu:


Reader Comments

  1. Moc hezky sepsáno. 🙂 Mimochodem… stáhla jsem si aplikaci Forest. Vůbec jsem ji neznala – ale je to přesně ta výzva, kterou jsem hledala. Stay focus! Navíc geniálně zpracovaná, moc se mi ten nápad líbí. 🙂

Write a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.