Pro 072020
Střevní mikrobiom je klíčový pro naše zdraví. Jak souvisí s psychikou?

Nejspíš se mnou budete souhlasit, že naše tělo je propojené a vše se vším souvisí. Možná vás ale překvapí, že vaše střeva či střevní mikrobiom úzce souvisí s duševním i fyzickým zdravím. V tomto článku se dozvíte, jak je to možné a jak toho využít ve svůj prospěch. Pochopíte, že starat se o svůj střevní mikrobiom je pro zdravý a vyrovnaný život naprosto klíčová věc.

Co je to střevní mikrobiom?

Pojďme se nejprve společně podívat na to, co vůbec znamená slovní spojení střevní mikrobiom. V našich střevech (a nejen tam) žije soubor bakterií, prvoků, kvasinek a virů, které nazýváme mikroby. Žijí jich v nás triliony. Pro představu je jich tolik, že kdyby se všechny postavily vedle sebe, obkroužili by dva a půl krát celou zeměkouli.

Tyto mikroorganismy nás nijak neohrožují, žijí s námi v harmonii a symbióze. Navíc, jak ukazují výzkumy z nedávné doby, jsou pro naše zdraví naprosto nezbytné. Již od narození kontrolují naši imunitu, trávení, nervový systém, hormonální systém a mnoho dalšího.

Střevní mikrobiom je dnes považovaný za další tělesný orgán vážící téměř dvě kila, který jedince formuje asi více, než jsme si ochotni připustit.

Čtěte také:

Můj příběh: “Štítná žláza už vám nikdy fungovat nebude.” Opravdu?

Střevní mikrobiom – druhý mozek

Význam střevní mikroflóry je natolik významný, že si vysloužila název druhý mozek. Vědci odhalili, že mezi střevem a mozkem probíhá neustálá komunikace. Bylo navíc zjištěno, že ze střeva do mozku proudí mnohem více informací než naopak. Některé zdroje uvádí, že až 90 % všech informací z celkové komunikace, má směr od střev do mozku.

Veškerou energii a starost mnohdy věnujeme pouze naší mysli, přitom mozek často jen reaguje na signály, které mu posílají jiné orgány. Níže si řekneme, že střeva velmi ovlivňuje náš celkový životní styl a je tedy do určité míry v naší moci ovlivnit, jaké signály bude mozek od střev přijímat.

Střeva a duševní zdraví

Zkoumání střevní mikroflóry je stále na začátku, již nyní se však ukazuje, že střeva mají mnoho společného i s naší psychikou a duševním zdraví. Mimo jiné ve střevech dochází k tvorbě až 95 % serotoninu, hormonu štěstí, který dává mozku signál k radosti. Střevní mikrobiom má tak z určité části vliv na naši náladu.

Výzkumy objevují další a další pojítka mezi psychickým stavem a střevní mikroflórou. Zjednodušeně se dá říct, že pokud se daří dobře mikroorganismům ve střevě, daří se dobře i naši psychice. Spousta duševních potíží je spojeno s problémy v oblasti břicha. Není náhoda, že ke stresu či úzkosti se často přidávají bolesti břicha či jiné problémy v této oblasti.

Jedna ze evropských studií například poukazuje na to, že určitý typ bakterie ve střevní mikroflóre je asociován s vyšší kvalitou života, naopak absence tohoto typu vede k depresi.

Není to tak přímočaré, ale ukazuje se, že u většiny nemocí hraje stav střevního mikrobiomu významnou roli. Střeva jsou mozkem naší imunity a hrajou tak klíčovou roli v našem každodenním zdraví. Čím se ale střevní mikrobiom narušuje a co mu naopak prospívá?

Nepřátelé střevního mikrobiomu

Už jsem si řekli, že naše duševní i fyzické zdraví úzce souvisí s tím, zda jsou mikroorganismy v našem střevě v rovnováze či nikoliv. Tuto rovnováhu determinuje několik faktorů, převážně strava, stres, některé léky nebo také přílišná čistota. Pojďme se na ně podívat dopodrobna.

1) Strava

Jak by se dalo očekávat, nezdravá strava umí ve střevech natropit pěkný nepořádek. Naše mikrobiomy mají rády pestrou a kvalitní stravu, naopak jim škodí přidaný cukr či průmyslově upravené potraviny.

Potraviny plné barviv, konzervantů a jiných chemikálií velmi narušují prostředí ve střevě, jsou zkrátka proti přírodě. Stejně tak mikrobiomu škodí chemické přípravky na tělo a dýchání chemikálií ve velkých městech.

Kvalitní zdravá strava je cestou ke spokojenosti mikrobů ve našem těle. Důležité je však i to, jakým způsobem jíme. Dnešní doba je rychlá, neustále se nacházíme ve spěchu a jídlo není výjimkou. Často zhltáme oběd tak rychle, že ani nevíme, jak chutnal. Jíst v klidu je ale dalším předpokladem pro celkové zdraví.

Co prospívá?Co neprospívá?
Kvalitní potravinyAlkohol
Fermentované potravinyNadmíra cukru
Probiotika a prebiotikaSuroviny plné chemie
Dostatek zeleniny a ovocePřílišná čistota
Dostatek spánkuZnečištěný vzduch
Psychická pohodaAntibiotika

2) Některé léky

Antibiotika jsou jedním z největších nepřítelů střevních mikroorgranismů. Samozřejmě bývají nápomocná při léčení nemocí, které mohou i ohrožovat život. Jejich nadměrné a často zbytečné přijímání není však ani náhodou cestou ke zdraví. Antibiotika totiž neničí jen nepřátelské bakterie, ale i ty, s kterými žijeme v harmonii.

Přínosné není ani dlouhodobé užívání hormonální antikoncepce.

3) Stres

Při stresu krev proudí do částí těla potřebných k zažité reakci na ohrožení – bojuj nebo uteč. Protože je krev pumpována do jiných částí těla, nezbude dostatek energie pro střeva, trávení a imunitní systém.

Z tohoto důvodu je stres nebezpečný pro střevní mikroflóru a narušuje i naši imunitu. Nic se samozřejmě neděje, máte-li čas od času trému před zkouškou nebo se stresujete před důležitou schůzkou. Problémem je převážně dlouhodobý stres, který ovlivňuje život na denním pořádku.

Stresující životní období

Život bez stresu je téměř nemožný. Každého z nás někdy v životě potká období plné stresu, například když jde o zdraví, ať už naše či blízké osoby. Chyba, kterou v takovém období děláme je, že ještě více kašleme na stravu, spánek a zabíjíme smutek alkoholem. Tím však tělu nakládáme další stresovou zátěž. V těžkých obdobích je potřeba naopak ještě více hledět na stravu a spánek, abychom tělu trochu ulevili.

4) Nadměrná hygiena

Posledním faktorem ovlivňujícím stav střev je nadměrná hygiena. Rozhodla jsem se tento faktor zmínit, protože mi přijde velmi zajímavý. Dříve bylo normální, že se děti hrály na písku a byly celé špinavé od hlíny. Dnes často rodiče chtějí mít děti čisté, to však není prospěšné pro naše zdraví, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Vyhýbáme se světu kolem nás a zabíjíme bakterie antibakteriálními mýdly a čistícími přípravky. Výzkumy však ukazují, že organismy nacházející se v hlíně jsou prospěšné pro naše zdraví i psychický stav. Více si o tom můžete přečíst zde.

Závěrem

Doufám, že se mi podařilo vysvětlit, že pro naše psychické i fyzické zdraví je důležitý stav našich střev a spokojenost mikroorganismů, kteří s žijí uvnitř nás v symbióze. V poslední době se na střevní mikrobiom zaměřuje velká pozornost odborné veřejnosti. Zaměřme na něj naši pozornost i my.

Na závěr chci říct, že stále platí vzájemné propojení všech částí našeho těla. Ačkoliv střeva hrají jednu z hlavních rolí v našem zdraví, nesmí se stát, že přes stromy neuvidíme les.

Přeji pevné zdraví a spokojené mikroby 🙂

Podělte se v komentářích o své zkušenosti ↓↓

Zajímavé zdroje:


Reader Comments

Write a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

%d blogerům se to líbí: