Zář 052020
10 důvodů, proč si psát deník

Psaní deníku má možná mnoho z nás spojeno spíše s dětstvím, kdy jsme si zapisovali naše zážitky ze školy nebo dojmy z první pusy. Deník ale nepatří pouze do dětských let, může být pro nás přínosný i v dospělosti. Je totiž jedním z nejlepších nástrojů při sebepoznávání. Důvodů, proč si ho psát, je spousta. Pojďme se společně podívat na deset z nich a dozvědět se, proč je dobré si zapisovat své myšlenky a pocity.

1) Cesta k sebepoznání

Jak jsem psala již v úvodu, deník je jedním z nejlepších nástrojů na cestě k sebepoznání. Když si po prožitém dni uděláme chvilku pro sebe, máme možnost si zanalyzovat, co jsme přes den cítili, co nám dělalo radost a co nám bylo naopak nepříjemné. Po delší době můžeme objevit určité vzorce, můžeme si všimnout, co v nás vyvolává úzkost a po jakých činnostech se cítíme odpočatí. Lépe také pochopíme své pocity a chování.

2) Čistý náhled na minulost

S odstupem času se všechno zdá jiné. To, co jsme udělali v minulosti často odsuzujeme, nechápeme nebo si v hlavě danou realitu zkreslujeme. Když budeme mít v deníku o určité události zápis, můžeme se k němu kdykoliv vrátit a snáze pochopit naše tehdejší motivy.

Navíc máme možnost se poučit z svých chyb. Když prožíváme nějakou podobnou situaci jako v minulosti, můžeme se podívat do zápisu a zjistit, zda jsme se tenkrát zachovali správně nebo špatně a tím se inspirovat i pro současnost. Podobně když uvidíme, že překonání strachu nám v minulosti přineslo ovoce, budeme mít větší kuráž překonat ho znovu.

3) Čas pro sebe a chvilka zastavení

Psaní deníku může být často jedinou chvilkou, kterou si pro sebe během dne utrhneme. Může nám sloužit jako chvíle zastavení, spojení se sebou. Chvilka s deníkem pro nás může být i formou relaxace, při které se budeme soustředit jen na sebe a přestaneme na chvíli přemýšlet nad tím, co musíme udělat hned po tom.

4) Benefity pro duševní zdraví

Psaní deníku má blahodárné účinky pro naše duševní zdraví. Pokud máte problémy se stresem, úzkostí nebo depresí, vést si deník vám může opravdu pomoci s jejich zmírněním. Již samotné zaznamenání myšlenek a pocitů na papír vede k zlepšení duševního zdraví. Při psaní nás možná něco napadne, uvědomíme si nějaký vzorec nebo nás naše myšlenky již nepřijdou tolik stresující, když je uvidíme napsané na papíře.

5) Zaznamenání vzpomínek

Náš mozek si nikdy nebude pamatovat všechno. Vzpomínky jsou ale cenné, protože nám mohou vyvolat úsměv na tváři a připomenout, že život za to stojí. Když jsme nešťastní, vidíme všechno černě a nevěříme tomu, že bychom se někdy mohli cítit lépe. Naše vzpomínky jsou ale důkazem, že jednou zase bude dobře. Pokud jsme už jednou byli šťastní, proč bychom nemohli být znovu? Vzpomínky jsou naděje.

6) Deník jako pravidelný rituál

Rutiny mohou být velmi nápomocné při udržování našeho psychického zdraví. Jsou pro nás jakousi jistotou, že to, co přijde, máme pod kontrolou. Psaní deníku se pro nás může stát příjemným pravidelným rituálem, na který se budeme každý den těšit. Můžeme si k psaní pustit oblíbenou hudbu, zapálit svíčku nebo aroma lampu a uvařit oblíbený čaj. Prostě si tu chvíli užít.

7) Deník jako motivace

Při pročítání deníku vidíme celou tu dlouhou cestu, kterou jsme ušli od určitého bodu. Co nám na začátku dělalo problém, možná již teď zvládáme levou zadní. Mít takový pokrok přímo před očima je nesmírně povzbuzující. Cesta, kterou jsme ušli nám může sloužit jako motivace k tomu, abychom pokračovali a nevzdávali se. Někdy si všimneme, že si v deníku stále stěžujeme například na nějaký vztah, a tak pochopíme, že je čas tento toxický vztah ukončit. Zkrátka pro nás může být motivací ke změně či pokračování v naší životní cestě.

8) Zvýšení sebevědomí

Deník má potenciál nám pomoci se zvýšením sebevědomí a sebelásky. Stačí si každý den ke svému zápisu připojit i seznam pěti věcí, které se nám za den povedly a díky kterým, máme možnost být na sebe pyšní. Zní to jako banalita, ale z vlastní zkušenosti mohu říct, že to má neuvěřitelnou sílu. Vždy, když si těchto pět (nebo i víc) věcí zapíšete, usmějte se a pociťte radost z toho, co se vám povedlo.

TIP: Nemusí to být žádné velké věci jako třeba povedená zkouška. Stačí úplné maličkosti, které vás posouvají vpřed. Například: řekla jsem svůj názor, zklidnila jsem se pomocí dýchání, uvařila jsem zdravé jídlo, ráno jsem se na sebe usmála do zrcadla.

9) Deník jako zábava

Někdy prostě a jednoduše můžou zápisky z deníku (a stejně tak i jeho psaní) sloužit jako zábava při dlouhých zimních večerech. Já mám například hodně zápisů z šesté třídy a ráda si čtu o své první lásce nebo tehdejších dramatech v přátelství. Náhled zpět do minulosti může být zkrátka někdy zábavný, jindy podnětný, ale i dojemný.

10) Pomůže ti, v čem budeš potřebovat

Pokud si budeš zapisovat pro a proti, pomůže ti s rozhodováním. Pokud si budeš zapisovat, co tě dělá šťastným, pomůže ti s vděčností. Pokud si budeš zapisovat svoje sny, pomůže ti plánovat budoucnost. Pokud si budeš zapisovat své nápady, pomůže ti jich dosáhnout. Pokud zvolíš různé metody zápisu, pomůže ti rozvíjet kreativitu. Je to tvůj deník a poslouží ti jak jen budeš chtít.

A jaká je tvá zkušenost s deníkem? Poděl se v komentářích ↓↓↓

Poznej sám sebe! Pracovní listy do tvé schránky:

Journaling and mental health


Write a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.