Čvc 152020
Příroda a duševní zdraví: Nejlepší lék na dosah ruky

Tento článek je součástí seriálu PSYCHOHYGIENA.

Člověk a příroda

Každou procházkou v přírodě získá člověk mnohem více, než hledá.

John Muir

Člověk dnešní doby, který si neomezeně užívá technologický pokrok, možná zapomněl, že i když to tak někdy nevypadá, je stále neodmyslitelně připoután k přírodě, je její součástí. Od dob, kdy jsme žili v jeskyni se toho změnilo mnoho, propojení člověka s přírodou však nadále setrvává a jeho ignorování může mít neblahé dopady na naše tělo i mysl. Pojďme se v tomto článku společně podívat na to:

Jakým způsobem nám příroda prospívá?

Jaký vliv má na nás pouhá fotka či video z přírody?

Jak přírodu více zapojit do našich životů?

Čas strávený mezi stromy není nikdy časem promrhaným.

Příroda a psychické zdraví

Vliv přírody na naše psychické zdraví zkoumala spousta studií. Přesto si myslím, že jejich výsledky se málo dostávají do vědomí obyčejných lidí. Při jejich pročítání se mi chtělo až plakat nad zaslepeností člověka, který dlouhodobě trpí nadměrným stresem a úzkostmi, i když má lék doslova na dosah ruky.

Čas strávený v přírodě totiž prokazatelně redukuje stres, pocity úzkosti, deprese a naopak vyvolává příjemné prožitky radosti, klidu a spokojenosti. Síla přírody má pozitivní dopad i na naše tělo – má příznivý vliv na srdeční tep, krevní tlak a uvolňuje napětí ve svalech. To ale pořád není vše. Příroda nám pomáhá lépe se vyrovnávat s bolestí, zvyšuje naši pozornost, inspiruje nás a rozvíjí naši kreativitu, dokonce údajně zlepšuje i mezilidské vztahy.

Ptáte se někdy po smyslu života a nemůžete jej najít? Přijde vám vše zbytečné a marné? I na to má naše kouzelná příroda řešení. Mezi její krásou, která čeká na váš obdiv, mezi sílou, která z ní proudí do našich srdcí, pocítíte, že jste malou součástí něčeho tak velkolepého. Ucítíte, že jste součástí krásy.

“Příroda sama je tím nejlepším lékařem.”

Hippocrates
Nejsme my v horách, to hory jsou uvnitř nás. John Muir

Nech mě to vyzkoušet a já to pochopím

Teď už víme, že příroda má obrovský vliv na to, jak se cítíme. Vědět ale často nestačí. V tom spočívá problém všech zásad psychohygieny. Víme, jak prospěšné pro nás jsou. Víme, že stačí málo, aby nám bylo lépe. Jenže se nedokopeme k tomu, abychom těch pár minut investovali do našeho lepšího psychického zdraví. Ať už za to může prokrastinace, lhostejnost k vlastnímu stavu nebo pocit, že to stejně nepomůže, ochuzujeme se tím o plnější prožití našeho života.

Můžu tady opěvovat přírodu a její vliv na náš emocionální stav klidně celé hodiny, pokud její sílu ale nepoznáte na vlastní kůži, bude to k ničemu. Musíte sami objevit, že vám procházky v lese dělají dobře. Musíte pochopit, že sezení v parku na lavičce vás zklidňuje. Aneb nejlépe to vyjadřuje jeden už docela omletý citát:

“Řekni mi a já to zapomenu, ukaž mi a já si to zapamatuji; nech mě to vyzkoušet a já to pochopím.”

Když se cítíme pod psa, nechce se nám nic dělat. Často máme sílu jen na to si lehnout a brečet. Ačkoliv dostat ze sebe emoce je správné, utápět se v takových náladách dlouho už tak zdravé není. Musíte se rozhodnout. I když možná v momentě nevěříte, že by vám mohlo cokoliv pomoct, jděte a udělejte to. Pomůže to.

A CO OBRÁZEK?

Nic nenahradí opravdový zážitek v přírodě, ovšem výzkumy ukazují, že i pouhá fotka přírody má vliv na to, jak se cítíme. Dokáže nás zklidňovat a eliminovat stres. Proto určitě nebude na škodu si vyzdobit pokoj fotkami přírody nebo si nastavit přírodu jako tapetu. I proto je v tomto článku tolik fotek, abyste se při jeho čtení příjemně zklidnili.

Jiný výzkum zase potvrzuje, že sledování dokumentů o přírodě vyvolává pocity jako je radost, spokojenost, potěšení, ale i zvědavost a údiv. Naopak působí proti únavě a dodává nám energii. Autoři výzkumu uvádějí, že podobné dokumenty nám přinášejí “opravdové a hluboké štěstí”.

Jak přivést přírodu více do našich životů?

1 Procházky a čas strávený v přírodě

Chodit denně na několik hodin do přírody je pro velkou část z nás nedosažitelné. Výzkumy ale prokázaly, že k tomu, abychom se cítili lépe, stačí dokonce pouze 20 min času stráveného v zajetí zeleně. Během těchto 20 minut se viditelně sníží množství stresového hormonu Kortizolu v našem těle. Samozřejmě ale platí, že čím více, tím lépe.

Zároveň nemusíte jít vždy do lesa, či dokonce do hor, které někteří z nás nemají v dosahu bydliště. Ve velkým městech nám prokáží parky nebo zahrádky podobnou službu.

2 Příroda v kanceláři a doma

Práce bývá často jedním z nejvíce stresujících oblastí. Můžete si toto prostřední vylepšit tím, že si do místnosti dáte květiny. I jedna zelená květina na pracovním stole dokáže redukovat množství stresu a pomůže vám cítit se klidněji. Čas od času si můžete dát do vázy i kytici tulipánů nebo lučního kvítí. Pokud ještě chodíte do školy, můžete se domluvit se spolužáky a dát si pár květin i do třídy.

3 Sledování dokumentů o přírodě

Když se ven přeci jen nedostaneme, můžeme si alespoň pustit jakýkoliv film o přírodě. Jak jsem psala výše, pouhé sledování přírodních krás vás vede k pocitům blaha a radosti ze života. Dokumenty jsou navíc často zajímavé a poskytnou vám i odreagování od starostí každodenního života. Jen seďte, poslouchejte a sledujte krásné záběry třeba z africké savany nebo polárního kruhu.

4 Mindfullness v přírodě

Příroda na nás možná nemusí mít tak velký efekt, budeme – li se během její návštěvy v mysli stále zabývat tím, co nás trápí. Zkuste si mindfullness v přírodě. Přeneste se do daného okamžiku nejen svým tělem, ale i svou myslí. Procházejte se a vnímejte, co vidíte, co cítíte, jaké zvuky vás obklopují. Pak se posaďte a staňte se na chvíli jen tichým pozorovatelem měnící se přírody přímo před vámi. Více o relaxaci a technice midfulness zde.

Závěrem

Doufám, že se mi v tomto článku podařilo přiblížit vám, jak velkou roli hraje příroda v našich životech. Je tu pro nás každý den a je jen a jen na nás, jestli využijeme její až magickou moc, nebo budeme raději hledat štěstí ve světle displejů.

Projekt psychohygiena pokračuje příště článkem o SOCIALIZACI či VZTAZÍCH. Přihlašte si odběr, ať o něj nepřijdete:

Zajímavá videa a zdroje

Naprosto krásné video o tom, jak nás sledování dokumentů o přírodě dělá šťastnými.

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/04/190404074915.htm

https://www.heart.org/en/healthy-living/healthy-lifestyle/stress-management/spend-time-in-nature-to-reduce-stress-and-anxiety

https://www.takingcharge.csh.umn.edu/how-does-nature-impact-our-wellbeing


Write a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.