Srp 272020
Time management a duševní zdraví: Jak na zdravý to-do list?
Tento článek je součástí seriálu PSYCHOHYGIENA.

Time management je skvělou dovedností, díky které můžete slovo stres téměř vyřadit ze svého slovníku. V případě, že disponujete touto dovedností, přispíváte tak k udržování svého duševního zdraví. Některé z duševních poruch mají totiž svůj počátek právě ve stresu, který je v dnešní hektické době častým problémem. Bohužel i tato zásada psychohygieny má svůj háček. Ačkoliv time management dokáže eliminovat stres, v některých případech může špatné plánování nadělat paseku a stres naopak vyvolávat. Ale nebojte se, v tomto článku jsem sepsala rady, díky kterým vám vaše to-do listy nebudou škodit.

Proč plánovat?

Plán přináší do života pořádek a zabraňuje pocitům chaosu. Pokud ráno vstanete a budete přesně vědět, co vás čeká, vyhnete se přílišnému přemýšlení nad nadcházejícími úkony, prokrastinaci a nudě. Během dne nemusíte namáhat svůj mozek spoustou drobných rozhodnutí o tom, do čeho se pustíte dál. Každé rozhodnutí totiž může na náš mozek působit stresově a díky správnému plánování máme možnost se toho vyvarovat. Zkrátka a dobře, díky pravidelnému plánování vneseme do našeho života více klidu a ušetříme našemu mozku spoustu energie pro složitější úkony.

Jedna ze studií dokonce ukazuje, že pouhé zapsání si nesplněných činností vede ke snížení úzkostných pocitů. Nemluvě o tom, že i samotný akt odškrtnutí si hotové položky ze seznamu přináší radost. Danou činnost tím oficiálně dokončíme a máme čas složit sami sobě kompliment, jak se nám daří. Staré to-do listy zároveň slouží jako připomenutí toho, co všechno jsme zvládli udělat za určité časové období.

Sebepoznání a rutina

Time management se neobejde bez řádného sebepoznání. Abychom byli schopni sestavit vyhovující plán, musíme vědět, kolik času nám obvykle určité činnosti zaberou, jak dlouhé pauzy potřebujeme apod. Teprve potom budeme moci nakládat se svým časem efektivně. V jaké části dne jste nejproduktivnější, a kdy se vám naopak do ničeho nechce? Plánujte si podle toho odpočinek a práci. Každý to má jinak. Někteří lidé se skvěle soustředí večer, jiní naopak ráno. A co vy?

Když známe sami sebe a tedy víme, kdy během dne je ideální se věnovat konkrétním činnostem, můžeme si vytvořit rutinu. Rutina má na naše duševní zdraví blahodárné účinky. Díky rutinám máme situace během dne více pod kontrolou, protože víme, co bude následovat, což nás zbavuje stresu pramenícího z nejistoty. Denní rutiny, například ranní, tak vnášejí klid do našich životů a eliminují úzkostné pocity.

Když to-do list škodí

I když správné plánování může přinést do každodenního života spoustu benefitů, zírání na nekonečný seznam nesplněných úkolů a snaha si vybrat to nejmenší zlo z nahromaděných povinností k ničemu dobrému nepovede. Nejenže výsledkem budou spíše hodiny prokrastinace než efektivní plnění úkolů, důležité je, že to nijak nepřispívá našemu duševnímu zdraví. Nesprávně sestavené to-do listy vedou ke stresu a úzkosti, což rozhodně není cílem zásad psychohygieny. Z toho důvodu se musíme naučit schopnosti time managementu, abychom se jen nehnali za odškrtáváním položek na dlouhosáhlých seznamech povinností.

Věřím, že tyto zásady vám budou nápomocné.

Zásady zdravého To-do listu

Zásada 1: Nepřeceňuj své schopnosti

Výzkumy ukazují, že až 41% položek na to-do listech není vůbec splněno. Určitě to sami znáte. Většinou se stává, že přeceníme naše časové i mentální kapacity a napíšeme si na seznam úplně nereálný počet položek. To je obrovská chyba, protože na konci dne se nám zatočí hlava nad tím, kolik jsme toho nestihli a rozhodně to nepřinese pocity radosti z dobře odvedené práce.

Nezapomínejme na časové limity, ale i vaše schopnosti. Schopnost se soustředit není neomezená a i únava po několika hodinách práce udělá své. Nepřeceňujme počet věcí, které za den zvládneme, většinou je to méně, než jsme si mysleli. Plánování je trošku jako hlad, také má velké oči. Když nám pak na talíři zbude ještě polovina porce, uvědomíme si, jak špatný byl náš odhad .

Zásada 2: Urči si priority

Plánování není jen o tom vypsat vše, co nás napadne na jeden seznam a pak postupně plnit jednu věc po druhé. Při plánování si také musíme zvolit, jaké činnosti jsou pro nás prioritou a s nimi také začít. Můžeme si je na seznamu nějak zvýraznit a poté jim věnovat svou pozornost přednostně.

Soustředit bychom se měli jen na danou prioritu, které se zrovna věnujeme. Nejhorší, co můžeme dělat, je přemýšlet nad tím, co nám všechno ještě zbývá. Tím opět můžeme zčásti zabránit tím, že budeme realisticky odhadovat množství činností, které za den máme šanci stihnout. Když uvidíme, že nemáme problém vše stihnout, nebudeme muset dělat dvě činnosti najednou.

Psychohygienou k lepšímu duševnímu zdraví.

Zásada 3: Neplánuj si pouze povinnosti

Na seznamy činností opravdu nemusí nutně patřit pouze povinnosti, spíš by se to nemělo stávat vůbec. Klíčem ke štěstí je plánovat si i věci, které nám přináší radost, nebo pomocí kterých o sebe pečujeme. Když si naplánujeme deset různých povinností a poté budeme doufat, že někde najdeme trochu času třeba na cvičení, většinou se k tomu nedostaneme a padneme večer unavení k televizi.

Na stránce healthline.com jsem našla skvělý návod na to, jak dosáhnout takového to-do listu, který nám nebude přinášet úzkost a stres. Princip tkví v plánování si činností v různých kategoriích. Autor článku uvádí tři základní kategorie – a to povinnosti, self-care a volný čas. Počet položek v každé z těchto kategorií by měl být přibližně stejný. Díky tomuto nástroji předejdete zahlcení vašeho dne povinnostmi a najdete si čas i na sebe a své zájmy. Kategorie si samozřejmě můžete zvolit vlastní, dejte si ale pozor, aby nakonec ve všech kategoriích neskončily jen povinnosti. Dopřejte si odpočinek a to, co máte rádi.

Závěrem

Time management opravdu může pomáhat při péči o duševní zdraví. Je potřeba ale dodržovat výše zmíněné zásady, jinak pro nás to-do list nikdy pomocníkem nebude. I přesto ale musíme počítat s tím, že se nám občas nepodaří splnit všechny naplánované položky, poté je důležité si uvědomit, že o nic nejde, zítra je přece taky den. Pochvalte se raději za to, co jste stihli!

Podělte se o své zkušenosti v komentářích 🙂

Poznej sám sebe. Pracovní listy zdarma:

Zdroje:

home.bt.com

Psychreg.org

psychology-consulting.com


Reader Comments

  1. Děkujiiiiiii! Mám 4 TO DO LISTY a cítím se naprosto zahlcena. Výuce z článku si připíchnu na nástěnku, ať je mám stále na očích!

Write a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.