Říj 052020
Psychohygiena: Jak ji zavést do praxe a být šťastnější?

V projektu Psychohygiena jsem vám v sérii sedmi článků představila mnou vybrané zásady psychohygieny, které prokazatelně odbourávají stres a pomáhají nám pečovat o naše křehké duševní zdraví.

A protože dobře vím, že přečíst si, že něco údajně pomáhá bohužel nestačí k tomu, abychom tyto rady uvedli do praxe, pokusím se vám v tomto článku vše zjednodušit. Najdete zde stručný seznam hlavních zásad a několik tipů, jak je opravdu zavést do života. Na konci na vás čeká odkaz ke stažení buzer-lístku, aby se vám psychohygiena lépe dodržovala. Tak pojďme na to.

Psychohygiena: Stručný přehled

Praktické rady naleznete i v jednotlivých článcích, zde vám ale vypíšu nejzákladnější tipy na to, jak udržovat své duševní zdraví pomocí psychohygieny. Není nad to mít ucelený stručný přehled bez zbytečných detailů.

Při kliknutí na ikonku se dostanete k originálnímu článku:

Spánek

  • Spát tolik hodin, kolik potřebujeme (7-9)
  • Před spaním alespoň hodinu nepoužívat mobil/počítač
  • Dodržovat před-spánkovou rutinu
  • Vyhnout se těžkým jídlům, kofeinu a zelenému čaji několik hodin před spaním

Relaxace

  • Dopřát si odpočinek s knížkou/ činností, co máme rádi
  • alespoň 10 min meditace po ránu
  • Během dne nějaká relaxační nahrávka nebo cvičení jógy

Příroda

  • Mít květinu v místě, kde pracujeme/ učíme se
  • Jít alespoň na 20 min do přírody (ideálně déle)
  • V pokoji/ v diáři/ na tapetě mobilu fotku přírody

Socializace

  • Vidět se s přáteli nebo s rodinou
  • Napsat a domluvit si s někým schůzku
  • Vstoupit do kroužku, na brigádu – trávit čas mezi lidmi

Pohyb

  • Alespoň 30 minut fyzické aktivity (5x týdně)
  • Když nemáte půlhodinu v celku můžete i rozdělit na 2x 15 nebo 3x 10 minut
  • Přirozený pohyb – schody místo výtahu? Pěšky místo MHD?

Sebepoznání

  • Psát si deník každý večer
  • Pozorovat naše pocity, chování, myšlenky
  • Meditovat

Plánování

  • Psát si To-Do listy s kategoriemi
  • Plánovat si jen to, co stihneme
  • Plánovat si i volný čas a self-care

Tipy, jak zásady opravdu dodržovat

Přináším vám několik tipů, které vám pomohou opravdu dodržovat výše uvedené zásady. Doporučuji si také přečíst jednotlivé články, abyste se dozvěděli, jak mohou být zásady prospěšné a co dokazují vědecké studie.

1) Uvědomit si, že psychohygiena pomáhá

Vyzkoušejte si sílu těchto zásad. Sledujte, jaký vliv na vás má procházka v přírodě nebo půl hodinka pohybu. Cítíte se jistěji, když máte den naplánovaný? Zlepší se vám nálada, když se vidíte s přáteli? V případě, kdy na vlastní kůži zjistíme, že se díky duševní hygieně opravdu cítíme lépe, stane se její zařazení do života samozřejmé. Důležité je tedy prostě ZAČÍT!

2) Moc nepřemýšlet, prostě to udělat

Když se necítíme dobře, je často těžké vstát a jít dělat něco produktivnějšího. Pokud se ale opravdu chceme cítit lépe, musíme prostě věřit, že nám zásady pomohou a rozhodnout se je jít vykonat nehledě na to, jak se cítíme. Vím, že je to těžké. Ale říct si “ne, stop” a jít se třeba projít ven má obrovskou moc! Nezůstat jen ležet v posteli a jít něco dělat – cokoliv, je první krok ven z neutichajícího koloběhu myšlenek.

3) I psychohygiena se může plánovat

Stejně jako si plánujeme naše povinnosti do školy či do práce, můžeme si plánovat i psychohygienu. Na našem To-Do listu opravdu nemusí být pouze povinnosti. Naopak, musíme si plánovat i věci, které nám dělají dobře, které nám pomáhají, protože jedině tak nezahltíme den pouze nepříjemnými úkoly. Více v zásadě o time managementu.

K plánování můžete použít i buzer-lístek, který je k dispozici na konci článku.

4) Starat se o sebe jako o někoho, na kom nám záleží

U lidí se často objevuje zvláštní fenomén. Pro druhé bychom se rozdali, ale na sebe zapomínáme. Když máte jít na procházku se svým dítětem, nebo nakrmit každé ráno svého psa, prostě to uděláte, protože víte, že je to pro ně dobré nebo dokonce nezbytné. Zkuste tuto starostlivost přenést i na sebe. Zvládnete se pravidelně starat o někoho z vašeho okolí? Proč se stejně tak nestarat i o sebe? Nezapomínejte, že na všem duševním zdraví stojí i celková spokojenost rodiny a blízkých osob.

5) Vytiskněte si materiály a berte to celé jako výzvu

Vytiskněte si materiály nebo třeba celé shrnutí a vyvěste si ho někam, kde na ně uvidíte každý den. Berte to jako výzvu, jako začátek toho, že k sobě začnete být laskavější a že se o své zdraví budete starat. Udělejte to pro sebe a já vám garantuji, že tyto zásady, pokud je budete dodržovat, opravdu udělají váš život lepším. Mluvím z vlastní zkušenosti, která je podložená spoustou studií. Psychohygiena a její zásady jsou mocným nástrojem, který nevyžaduje příliš úsilí, ale má skvělé výsledky.

Stáhněte si buzer-lístek, vytiskněte a začněte dnes!


Pracovní listy POZNEJ SÁM SEBE zdarma:


Reader Comments

  1. To se tak příjemně čte. Jde vidět, že do tohoto článku bylo vloženo hodně času! Je důležité o sebe pečovat zvenku, ale i zevnitř 🙂 Dost bodů dodržuji, dalo by se říct, že vlastně všechny. 🙂

  2. To se tak příjemně čte. Jde vidět, že do tohoto článku bylo vloženo hodně času! Je důležité o sebe pečovat zvenku, ale i zevnitř 🙂 Dost bodů dodržuji, dalo by se říct, že vlastně všechny. 🙂

Write a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.